Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, February 08, 2012

Med smak av sushi


Min erfarenhet av att göra egen sushi är begränsad, och i ärlighetens namn en smula avskräckande för det tog en evinnerlig tid att få allt klart. Sushisallad - det vill säga ris som kryddas med risvinäger och socker och toppas med mycket grönsaker, räkor eller tunna skivor lax, serverad wasabipasta och japansk soja - är också mycket gott. Det är mer snabblagat än nigiri och maki, och dessutom betydligt billigare än köpevarianter.

Häromdagen gjorde vi en vegetarisk variant av sushisallad med sesamoljemarinerad tofu, som blev fantastiskt god. Vi hade knapriga wasabirostade cashewnötter till. Bilden ovan är väl rätt typisk för mej och Kardemumma: rörig, en aning oskarp, smått hysteriskt tagen innan alla börjar äta av maten - välkommen hem till mej! Klicka in på receptlänkarna om ni vill se vackra bilder (och fina bloggar!).

1 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Spännande sushisallad! och vegetarisk, det måste testas... Någon gång har vi lagat en snabb fuskvariant med stekt lax, wasabi, soya, inlagd ingefära och varmt ris.
Det funkade också.

2:46 AM  

Post a Comment

<< Home